harta site

Cabinet Gavril

Cautare

Marci
(Trademarks) 

Indicatii Geografice
(Geographical Indications) 

Nume de domeniu
(Domain name) 

Inventii
(Patents) 

Desene si Modele
(Industrial Designs) 

Evaluare
 

Expertize tehnice
 

Comandati online
 

Portofoliu Clienti
 

Link-uri utile
 

Home
 

Contact
 

 

        Marci - Intrebari frecvente

 

 

 

1.Ce este o marca ?


2.Cat valoreaza o marca ?


3.De ce trebuie inregistrata o marca ?


4.Care este diferenta intre nume comercial si marca ?


5.Ce drepturi confera inregistrareaunei marci ?


6.Cum se inregistreaza o marca ?


7.Ce rol joaca marca in strategia de marketing ?


8.Ce este identitatea de marca ?


9.Ce marci pot fi inregistrate?


10.Ce marci nu pot fi inregistrate ?


11.Cum gasiti marca potrivita?


12.Care este semnificatia simbolurilor ™ si ® ?


13. Daca am inregistrat numele comercial la Registrul Comertului  mai trebuie sa inregistrez si marca de comert?

 



1. Ce este o marca ?


        O marca este un semn distinctiv care identifica anumite produse si servicii. Marcile dateaza din vremuri stravechi, cand mestesugarii isi imprimau semnaturile, sau "marcile" pe produsele lor.
        O marca poate fi orice combinatie de cuvinte, litere, numere sau desene, imagini, simboluri sau chiar sunete muzicale.
        Logo-ul, sigla, sloganul, numele firmei, numele produselor, etichetele, culorile, imaginile, formele de produse sau ambalaje, combinatiile distinctive utilizate pentru a va deosebi bunurile sau serviciile - toate pot fi protejate ca marca inregistrata ® prin certificatul de marca.

2. Cat valoreaza o marca ?


        Conteaza marca
        O marca aleasa si dezvoltata cu grija constituie un capital valoros pentru companii. Pentru unele, ea poate constitui averea cea mai de pret pe care o detin.


        50 de miliarde de dolari
        Estimari ale valorii unora din cele mai cunoscute marci din lume, cum ar fi Coca-Cola sau IBM, depasesc 50 de miliarde de dolari fiecare. Aceasta se intampla deoarece consumatorii pretuiesc marcile, reputatia si imaginea lor, precum si un set de calitati pe care ei le asociaza cu marca, fiind gata sa plateasca mai mult pentru un produs/seviciu purtand o marca ce le intruneste asteptarile si le certifica un anumit standard de calitate.   

        Cum au ajuns la aceasta valoare?

        Marci precum Coca-Cola si IBM au atins un nivel foarte ridicat de popularitate deoarce:
  - Au beneficiat de protectie juridica
  - Au avut o strategie de marketing adecvata
  - Au construit o identitate de marca puternica

3. De ce trebuie inregistrata o marca ?


        Drepturi exclusive
        Inregistrarea marcilor ofera companiei dumneavoastra drepturi exclusive pentru a impiedica alte companii sa comercializeze produse similiare sau identitice sub aceeasi marca sau sub o marca similara.

        Protejarea reputatiei si imaginii firmei
        Fara inregistrare, investitiile dumneavoastra in comercializarea unui produs se pot risipi deoarece clientii pot fii indusi in eroare astfel incat sa cumpere produsul firmei concurente crezand ca este produsul companiei dumneavoastra.
        Aceasta nu numai ca va duce la scaderea profiturilor, dar poate aduce prejudicii reputatiei si imaginii firmei dumneavoastra, mai ales daca produsul concurentei este de o calitate inferioara.

        Obtinerea de fonduri suplimentare
        In anumite ocazii, o marca inregistrata care are o buna reputatie printre consumatori poate fi folosita si pentru obtinerea de fonduri de la institutii de finantare care incep sa fie din ce in ce mai constiente de importanta marcilor pentru succesul in afaceri.


4. Care este diferenta intre nume comercial si marca ?


        Numele comercial nu este protejat automat ca marca
        Multi oameni cred ca inregistrandu-si afacerea si numele comercial la registrul comertului, acest nume va fi protejat automat si ca marca. Este important sa se inteleaga diferenta dintre numele comercial si marca de comert.

        Numele comercial este numele intreg al firmei dumneavoastra
        Numele comercial este numele intreg al firmei dumneavoastra, de exemplu: "Brand International S.R.L." si este cel care identifica compania dumneavoastra.

        Marca distinge produsele si serviciile
        Marca, in schimb, este semnul menit sa distinga produsele si serviciile companiei dumneavoastra. O companie poate avea mai multe marci diferite. De exemplu, Brand International isi poate vinde unul din produse ca White Brand, iar altul ca Pink Brand.
        Companiile pot utiliza o anumita marca pentru a-si identifica toate produsele, o anumita gama de produse sau un tip de produs realizat de companie. Unele companii isi pot utiliza numele comercial sau o parte a acestuia drept marca si, in acest caz, trebuie sa-l inregistreze ca marca.


5. Ce drepturi confera inregistrarea unei marci ?


        Exclusivitate si protectie timp de 10 ani
        Inregistrarea marcii confera titularului un drept de folosire exclusiva a marcii pentru produsele si/sau serviciile pentru care s-a efectuat inregistrarea, pe un termen de 10 ani de la data constituirii depozitului, precum si dreptul de a interzice tertilor folosirea marcii sau imitarea sa frauduloasa. La cererea titularului, inregistrarea unei marci poate fi reinnoita la implinirea fiecarui termen de protectie de 10 ani.
        Cererea de inregistrate poate contine toate 45 de clase de bunuri si servicii conform Aranjamentului de la Nisa. Daca intentionati sa vindeti produsele firmei dumneavoastra sau sa prestati servicii in alte tari, trebuie sa va inregistrati marca in tarile respective.

6. Cum se inregistreaza o marca ?

         Cererea de inregistrare
         Pentru inceput trebuie completata o cerere de inregistrare care se depune la OSIM. Cererea trebuie sa contina o reproducere clara a semnului care doreste a fi inregistrat, indicand, daca este cazul, orice culoare, forma, sau trasatura tridimensionala a acestuia.
        Cererea mai trebuie sa contina o lista cu produsele sau serviciile carora li se va aplica semnul.
        Semnul trebuie sa indeplineasca anumite conditii pentru a fi protejat ca marca de produs, de serviciu sau orice alt tip de marca.
        Semnul trebuie sa fie distinctiv, cu alte cuvinte sa poate fi recunoscut de catre consumatori ca reprezentand un anumit produs si totodata sa il poate distinge intre alte marci care indica alte produse. El nu trebuie sa creeze confuzie sau sa induca in eroare consumatorii, nici sa fie contrar ordinii publice sau bunelor moravuri.
        Drepturile cerute nu pot fi acordate in situatia in care drepturi identice sau similare au fost deja acordate unui alt titular de marca.

7. Ce rol joaca marca in strategia de marketing ?

        Un rol esential
        Marca joaca un rol esential in strategiile de marketing ale companiilor, contribuind la definirea imaginii si a reputatiei produselor in ochii consumatorilor. Imaginea si reputatia unei companii genereaza incredere, care este fundamentala pentru formarea unei clientele loiale si pentru cresterea prestigiului companiei.

8. Ce este identitatea de marca ?

        Primul contact al consumatorului cu produsul
        Numele, alaturi de trasaturile grafice si aspectul exterior sau forma, reprezinta cel mai important contact al unei marci cu publicul larg si consumatorii. Un nume bine ales trebuie sa fie unic, memorabil si in concordanta cu strategia si identitatea vizuala a marcii. Odata stabilite numele si strategia, acestea trebuie sa fie sustinute printr-un design grafic inovator si distinctiv.
        Forma creativa
        Marcile distinctive sunt adeseori combinate si cu un aspect exterior sau o forma creativa. Multe companii au creat sau au redefinit cu succes imaginea marcii lor prin concentrarea atentiei asupra desenului sau modelului produsului.
        Crearea identitatii de companie include de la logo pana la materiale promotionale si documente (carti de vizita, brosuri, postere, web site, etc). Imaginea trebuie sa va reprezinte în fata clientilor, sa va diferentieze de competitie.

9. Ce marci pot fi inregistrate ?


        Drepturile titularului marcii sunt confirmate prin certificatul de inregistrare a marcii.
        Pot fi inregistrate ca marci: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si in special, forma produsului sau a ambalajului sau combinatii de culori precum si orice combinatii a acestor semne.


10. Ce marci nu pot fi inregistrate ?


        Sunt excluse de la protectie si nu pot fi inregistrate:


 - marcile lipsite de caracter distinctiv;


 - marcile compuse exclusiv din semne sau indicatii devenite uzuale in limbajul curent sau in practicile comerciale loiale si constante;


 - marcile compuse exclusiv din semne sau indicatii putind servi in comert pentru a desemna specia, calitatea, cantitatea, destinatia, valoarea, originea geografica sau timpul fabricarii produsului ori prestarii serviciului sau alte caracteristici ale acestora;


 - marcile constituite exclusiv din forma produsului, care este impusa de natura produsului sau este necesara obtinerii unui rezultat tehnic sau da o valoare susbtantiala produsului;


 - marcile care sunt de natura sa induca publicul in eroare cu privire la originea geografica, calitatea sau natura produsului sau serviciului;


 - marcile care contin o indicatie geografica sau sunt consituite dintr-o astfel de indicatie, pentru produse, vinuri sau produse spirtoase care nu sunt originare din teritoriul indicat, daca utilizarea acestei indicatii este de natura sa induca publicul in eroare cu privire la locul adevarat de origine;


 - marcile care sunt contrare ordinei publice sau bunelor moravuri;


 - marcile care contin, fara consimtamintul titularului, imaginea sau numele patronimic al unei persoane care se bucura de renume;


 - marcile care cuprind, fara autorizatia organelor competente, reproduceri sau imitatii de steme, drapele, embleme de stat, insemne, sigilii oficiale de control si garantie, initiale sau denumiri care apartin organizatiilor internationale interguvernamentale.

        O marca este refuzata la inregistrare si daca:


 - este identica sau similara cu o marca anterioara, iar produsele sau serviciile pentru care inregistrarea marcii a fost ceruta sint identice sau similare cu cele pentru care marca anterioara este protejata, daca exista un risc de confuzie pentru public;


 - este identica sau similara cu o marca notorie pentru produse sau servicii identice sau similare, pentru produse sau servicii diferite de cele pentru care o marca este inregistrata, cu conditia ca folosirea marcii inregistrate pentru aceste produse sau servicii sa indice o legatura intre acestea si titularul marcii inregistrate, iar aceasta folosire sa creeze riscul producerii de daune titularului marcii inregistrate.

NOTA: aceste ultime exceptii pot fi anulate si marca se poate inregistra, cu consimtamantul expres al titularului marcii anterioare sau notorii.

 

11. Cum gasiti marca potrivita?


        Care este marca potrivita pentru produsul/produsele Dvs.?
        Nu exista reguli fixe, insa urmatoarea lista v-ar putea fi de ajutor:

 - Verificati daca marca aleasa de dumneavoastra intruneste toate cerintele legale pentru a putea fi inregistrata

 -  Intreprindeti o cercetare de marca pentru a va asigura ca ea nu este identica sau similara pana la confuzie cu alte marci existente

- Asigurati-va ca marca este usor de citit, de scris de pronuntat si de retinut si ca se potriveste pentru toate tipurile de publicitate



12. Care este semnificatia simbolurilor ™ si ® ?


        Marea majoritate a consumatorilor fac confuzie intre cele doua simboluri folosite de producatori.
        Simbolul ™ aplicat produselor nu trebuie confundat cu marca inregistrata. Acest simbol este folosit cu preponderenta de legislatia americana, unde ™ este aplicat pentru a aduce la cunostinta consumatorilor intentia titularului de a inregistra aceasta marca.
        Simbolul ® este folosit doar atunci cand marca a fost inregistrata corespunzator, aceasta beneficiind de un certificat de inregistrare, si a ramas definitiva


13. Daca am inregistrat numele comercial la Registrul Comertului  mai trebuie sa inregistrez si marca de comert?


        Da. Inregistrarea numelui comercial la Registrul Comertului nu confera un drept exclusiv de folosinta asupra acestei denumiri.

 

 

global print