Cautare
Marci
(Trademarks)
Indicatii Geografice
(Geographical Indications)
Indicatii geografice - Cercetare documentara
Indicatii geografice - Inregistrare
Indicatii geografice - Procedura
Indicatii geografice - Certificat
Indicatii geografice - Monitorizare
Indicatii geografice - Reinnoire
Indicatii geografice - Litigii
Indicatii geografice - Legislatie
Inventii
(Patents)
Inventii - Cercetare documentara
Inventii - Intrebari frecvente
Inventii - Brevete pentru protectia noilor soiuri de plante
Desene si Modele
(Industrial Designs)
Desene si Modele - Cercetare documentara
Desene si Modele - Inregistrare
Desene si Modele - Monitorizare
Evaluare
Home
Indicatii Geografice - Intrebari frecvente
1.Ce este indicatia geografica ?
2.De ce trebuie protejata o indicatie geografica ?
3.Ce este o denumire de origine ?
4.Care este diferenta intre indicatie geografica si marca ?
5.Cum se protejeaza o indicatie geografica ?
1. Ce este indicatia geografica?
Indicatia geografica este un semn utilizat pe produsele care au o origine geografica precisa si care prezinta anumite calitati sau poseda o notorietate ce se datoreaza acestui loc de origine.
Nume cum ar fi Champagne, Roquefort, Darjeeling, Havana si Chianti nu sunt numai denumirile unor locuri. Ele sunt indicatii geografice atestand originea unor anume produse - in acest caz, vin spumant, branza, ceai, tigari de foi si vin rosu.
Deoarece aceste nume si produsele asociate lor dobandesc adeseori o reputatie deosebita pentru o anumita calitate sau proprietate, ele sunt protejate. Din acest motiv, de exemplu, vinul spumant din regiunea Champagne din Franta se numeste Champagne, iar alte produse similare sunt identificate pur si simplu ca vin spumant.
2. De ce trebuie protejata o indicatie geografica ?
Determinarea originii si calitatea produselor
Pentru consumatori, indicatiile geografice sunt utile pentru determinarea originii si a calitatii produselor. Multe dintre acestea au dobandit o adevarata notorietate care, in lipsa unei protectii adecvate, poate face obiectul unor declaratii false din partea unor operatori comerciali necinstiti.
Utilizarea abuziva a indicatiilor geografice de catre terti neautorizati, de exemplu "Havana" pentru tigari de foi care nu au fost cultivate pe plantatiile din Havana, prejudiciaza atat pe consumatori cat si pe producatorii legitimi.
Cumparatorii sunt inselati, fiind lasati sa creada ca achizitioneaza un produs autentic avand calitati si caracteristici specifice, in timp ce in realitate primesc o imitatie.
Producatorii legitimi sunt la randul lor prejudiciati pentru ca astfel pierd beneficiul unor operatii comerciale lucrative, iar reputatia produselor lor este afectata.
3. Ce este o denumire de origine?
Indicatia precizeaza calitatea produselor
O denumire de origine este un tip special de indicatie geografica utilizata pe produse care prezinta o calitate speciala datorata exclusiv mediului geografic in care au fost obtinute. Notiunea de indicatie geografica inglobeaza denumirile de origine.
"Bordeaux" pentru vinul produs in regiunea Bordeaux din Franta, "Havana" pentru tutunul cultivat in regiunea cubaneza Havana sau "Roquefort" pentru braza produsa in zona Aveyron, Franta sunt exemple de denumiri de origine protejate in statele care sunt parte a Aranjamentului de la Lisabona cu privire la protectia denumirilor de origine si la inregistrarea internationala a acestora.
4. Care este diferenta intre indicatie geografica si marca ?
Informatii asupra locului de unde provine produsul
Marca este un semn utilizat de o firma pentru a-si diferentia produsele si serviciile de cele ale altor firme. Ea confera proprietarului dreptul de a interzice tertilor sa utilizeze o marca identica sau similara.
In schimb, indicatia geografica ofera consumatorilor informatii asupra locului de unde provine produsul si asupra unor caracteristici datorate locului de provenienta pe care produsul le detine.
Indicatia geografica poate fi utlilizata de catre toti producatorii ale caror produse sunt originare din locul desemnat prin indicatie si poseda caracteristicile respective.
5. Cum se protejeaza o indicatie geografica ?
Prin inregistrarea la OSIM sau WIPO
Indicatiile geografice ale produselor sunt protejate in Romania prin inregistrare direct la OSIM sau international (WIPO). Ele pot fi folosite numai de persoanele care produc sau comercializeaza produsele pentru care aceste indicatii au fost inregistrate si de toate asociatiile de producatori care desfasoara o activitate de productie in zona geografica respectiva, pentru produsele indicate in cerere.
Dreptul de folosire a indicatiei geografice, dobandit prin inregistrarea acesteia, apartine membrilor asociatiei inscrisi in lista comunicata la OSIM.
Durata de protectie este de 10 ani
Durata de protectie a indicatiilor geografice este de 10 ani, cu posibilitate de reannoire nelimitata, daca se mentin conditiile in care acest drept a fost dobandit.
Persoanele autorizate sa foloseasca o indicatie geografica pentru anumite produse, au dreptul sa o foloseasca in circuitul comercial pe etichetele produselor, in documente insotitoare, reclame, brosuri si pot sa aplice mentiunea "indicatie geografica inregistrata".
Drepturi exclusive
Este interzisa folosirea unei indicatii geografice sau imitarea ei de catre persoane neautorizate, chiar daca se indica originea reala a produselor, ori se adauga mentiuni ca "gen", "tip", "imitatie" si altele asemenea. Sanctiunile care se aplica variaza de la hotararea tribunalului de a interzice utilizarea neautorizata, pana la plata unor daune si amenzi.
Deoarece procesul de inregistrare presupune sa luati anumite decizii, va recomandam consultanta cu un profesionist in domeniu.
Pentru a gasi solutia optima ce cumuleaza costuri minime, eficienta maxima, servicii profesionale si economisirea timpului dumneavoastra, ne puteti contacta.